71% kes dera kanak-kanak dilakukan oleh mak ayah sendiri! Apa korang boleh buat untuk elak burn out?

Mommies semua jangan main-main dengan burnout ni, sebab mak yang lembut boleh tukar jadi singa, ayah yang penyayang boleh jadi pendera! 

Bila korang baca tajuk mesti korang dah seram, Fakta ‘71% kes dera kanak-kanak dilakukan oleh mak ayah sendiri’.

Mulalah Cik Ju fikir, mak ayah tak sayang anak ke? Sampai pukul teruk macam tu sekali, but Cik Ju nak share juga pendapat Cik Ju ni, bukan lah kita ni tak sayang anak, but ada masa kita pun akan burn out. 

Tapi mommies semua jangan main-main dengan burnout ni, sebab mak yang lembut boleh tukar jadi singa, ayah yang penyayang boleh jadi pendera! 

Burnout ni adalah stress berpanjangan yang tidak dirawat, sebab kalau stress, kita akan dapat rasa badan kita ni letih, balik kerja je dah penat, nak melayan kerenah anak lagi, kalau tiba-tiba masing-masing buat hal, sepahkan rumah, waktu ni lah burn out akan muncul! 

Cik Ju selalu je rasa semua ni…

A picture containing sitting, indoor, photo

Description automatically generated
Gambar : apa kata orang 

Tapi lepas semua dah okay, Cik Ju akan fikir balik dimana kewarasan diri untuk Cik Ju didik anak dengan baik. Insaf kejap.  So chill, bertentang, Tarik nafas. Bila kuasa wonderwoman dan superman korang kurang, so stop. 

Stop your mental noise, stop being perfect. 

Kalau kita terlalu fokus dengan bebanan perasaan, kita takkan nampak lagi benda yang indah di depan mata.  Cuba mommies buat macam ni, ambil kertas, tulis surat cinta untuk anak kita. Senaraikan kebaikan demi kebaikan yang ada pada anak kita. 

*Cik Ju mula lah nak menangis cakap pasal anak ni*

Gunakan mata hati kita untuk fokus hanya yang indah untuk anak, Cik Ju tahu, bila kita nak fokus sangat tentang perfectionist, kita takkan nampak kebaikan yang ada pada anak kita. 

So cara nak elak burnout ialah DEEP BREATHING dan MINDFULNESS.

Kenapa ‘deep breathing’?

Bernafas yang sepanjang masa kita buat ni tak cukup ke? Rupanya tak cukup beb! Pernah cuba tengok tak anak-anak kita bernafas waktu dia tidur. Tengok apa yang naik. Perut kan? Kita pulak kalau bernafas, yang naik adalah dada.

Cuba, sekali-sekala, tiru cara anak kecil kita bernafas. Fokus kat diafragma. 

1) Tarik nafas perlahan & panjang.

Kalau boleh, kira dalam hati 1-10 perlahan-lahan. 

2) Kemudian, lepas nafas ikut hidung. Dalam kiraan 1-10 secara perlahan jugak.

Simple kan! Tapi beb, powerful kalau kita buat selalu!

Dulu Cik Ju buat deep breathing, sebab nak kurangkan rasa sakit contraction waktu nak bersalin. Rupanya waktu nak marah, waktu runsing, waktu jiwa kacau, deep breathing sangat membantu.

Deep breathing akan betulkan ritma jantung. Jadi BP kita kembali stabil. Oksigen dalam badan bertambah dan bantu tambahkan stamina.  Imun meningkat dan sel badan kita pulih lebih cepat. Bila seluruh badan makin stabil, hormon stabil, otak stabil, emosi pun kembali jadi lebih stabil.

Yang kedua, mindfulness.

Biasa tak jadi macam ni? Bila kat ofis, teringat anak kat rumah. Bila kat rumah, teringat kerja kat ofis. Bila kat rumah, teringat mak di kampung. Bila balik kampung, teringat kerja kat rumah. Tak pernah yang kita betul-betul menikmati momen yang sedang berlaku. Kepala sentiasa runsing fikir benda yang dah jadi dan yang belum jadi.

Cuba, waktu runsing-runsing fikir tu, silent your mind, & buat benda ni :

Pejam mata dan 

– dengar 4 benda yang boleh kita dengar

– feeling texture 3 benda yang boleh kita sentuh

– bau 2 benda yang boleh kita hidu

– rasa 1 benda yang mereka boleh rasa (taste)

Prof Muhaya kata, antara sebab manusia berasa stress, sebab otak dia bising. Mind chatter. Kalau boleh di scan otak tu, berselirat nampak ‘highway’ pada otak tu.

Jadi, salah satu nak hentikan mind chatter ni adalah mindfulness ni.

Thankyou Wawa Shauqi share tips ni dengan Cik Ju! jom kita try buat and amalkan.