Cara jadikan rumah lebih selamat untuk anak-anak

Hi mommies. Memandangkan kita semua ni duduk je dalam rumah tak boleh nak keluar, mommies pun kena ambil peluang ni untuk jadikan rumah tu lebih selamat untuk anak-anak.

Yelah, dalam rumah lah kita masak, dalam rumah jugaklah kita bekerja. So, kalau ada anak kecil tu, kena lah pastikan persekitaran tu lebih selamat dan selesa untuk diorang kan.

So jom Kak Jah share dengan uols tips rumah lebih selamat.

Pastikan tiada wayar berselerak

Kita ni kan kalau pasang vacuum dekat rumah tu wayar dia panjang kan. So nasihat Kak Jah, pastikan korang make sure wayar tu kemas dan tak mengganggu bila anak-anak nak berjalan. Atau, pilih vacuum jenis tanpa wayar tu. Alaaa banyak jual dekat Shopee atau Lazada. Jenis ni lebih selamat. Kalau buat kerja pejabat dekat ruangan yang ada anak-anak, make sure charge laptop tu penuh-penuh dan takde wayar laptop berdekatan anak-anak okay?

Bersihkan rumah daripada habuk

Habuk ni penyebab alergik dan kesukaran bernafas. Bila dah anak-anak asyik ada dekat rumah, makin cepat lah rumah berhabuk. Jadi, kena xtra rajin bersihkan habuk-habuk ni supaya kita semua selesa dan rasa selamat dalam rumah.

Pastikan perabot teguh

913298602

Budak yang baru belajar berjalan akan bertatih dan berpaut pada perabot untuk seimbangkan badan. Jadi, kalau perabot rumah korang tak cukup kuat dan teguh, ia mungkin akan jatuh atas anak korang. Kan bahaya tu!

Pastikan rumah tidak bersepah

Okay Kak Jah tau mommies penat kemas rumah dan disepahkan balik oleh anak-anak. Tapi, inilah pengorbanan kita ni sebagai mak-mak betul tak. Anak-anak ni memang number 1, so kena selalu pastikan persekitaran selamat untuk diorang.

Kak Jah harap tips ni semua membantu ya. Mommies jangan stress ya dalam tempoh PKP ni, lepas habis PKP mommies belanjalah diri ke spa ke massage ke okay?