Pisang bukan untuk makan je, boleh cantikkan kulit uols taw!

Pisang ni satu buah yang mempunyai zat yang baik untuk tubuh badan. Lebih-lebih lagu untuk kita yang perempuan ni! 

Nak cantik kan? Uols kena makan banyak pisang. Kenapa? jom baca sini…

Pisang memiliki beberapa kandungan zat yang sangat baik di antaranya vitamin B, B6, C, magnesium, kalsium, fosfor dan besi yang juga sangat bermanfaat untuk kecantikan kulit wajah.

Dapat Cerahkan Wajah 

Uols boleh mempunyai wajah yang cerah, bersih, mulus serta putih tentunya dimimpikan para wanita. Anda boleh penuhi impian itu dengan menggunakan masker pisang. Tidak perlu mengeluarkan belanja yang mahal serta kulit lebih selamat.

Kalau uols memakainya secara rutin, ia membantu menghaluskan dan membuatkan kulit wajah anda lebih mulus. 

Caranya, uols lenyek pisang sehingga menjadi halus dan tambahkan satu sudu madu dan adun sekata. Setelah ramuan selesai, sapu pada wajah sebagai masker. Lakukan dalam beberapa minggu sehingga kulit lebih terasa halus dan lembut.

Tanggalkan Sel Kulit Mati

Kulit tampak kotor dan berminyak, salah satunya disebabkan oleh sel kulit mati yang berkumpul pada wajah. Tetapi dengan buah pisang, dapat membantu menghilangkan kulit mati tersebut. Caranya, ambil pisang lalu hancurkan hingga halus. 

Oleskan pada wajah dan biarkan hingga mengering. Kemudian bilas dengan air bersih.

Kulit Pisang Jangan Dibuang!

Biasanya orang akan memakan isi pisang sahaja untuk mendapatkan khasiatnya. Tapi tahukah uols kulit pisang juga memiliki pelbagai manfaat dari sudut kecantikan? 

Kulit pisang mengandung pelbagai khasiat antaranya vitamin C, vitamin E, kalium dan zinc. Nutrisi ini dapat menenangkan kulit yang meradang dan mengurangi jerawat. Selain itu, kulit pisang mengandung lutein dan karotenoid yang merupakan senyawa larut dalam lemak. Kandungan zat ini juga mampu membantu melawan peradangan dan jerawat yang teruk. 

Mudah Jer Caranya. Gosok kulit pisang ke kulit wajah dengan lembut. Biarkan selama lima hingga 10 minit. Bilas dengan air bersih. Lakukan dua kali sehari untuk kesan maksimum.

Untuk menghilangkan kedutan pada wajah pula, gosok kulit pisang ke kulit wajah yang dirasakan mulai kehilangan keanjalannya dan biarkan selama 30 minit atau semalaman. Kemudian cuci muka. Lakukan tiga kali seminggu untuk kesan optimum.

uols mungkin berminat baca:
5 kebaikan makan jamu di usia muda
Tak mampu beli mask, orang asli Mexico anyam sendiri guna daun