3 Cara Paling Berkesan Pujuk Si Bulus

Pencinta kucing sekalian, tahukah anda kucing kalau merajuk macam mana rupanya? Haaa, jangan sangka si bulus gebu ni tak ada perasaan tau. Sama macam manusia juga, haiwan ini boleh terasa hati.

Macam mana nak pujuk bila kucing merajuk?

1. Cari punca

Pertama sekali mestilah kena cari punca apa yang sebabkan mereka merajuk. Ada sesetengah kucing, terlupa bagi makan pun boleh jadi sebab tau kucing merajuk. Itulah pentingnya cari punca kenapa kucing anda merajuk.

2. Cari masa sesuai

Ada masanya, kucing pun perlukan ‘me-time’. Jadi jangan terlampau push kucing anda untuk buang ego mereka. Beri kucing anda masa untuk bertenang dan masa ini barulah mulakan misi memujuk.

3. Belai dan sogok dengan makanan sedap

Mulakan misi memujuk dengan belaian-belaian manja di kawasan kepala dan leher. Kalau anda nak tahu, dua tempat inilah yang paling mujarab dan sedap bagi kucing. Lepas tu, belanja kucing anda dengan makanan yang sedap. Kucing mana yang nak tolak makanan sedap kan? Pasti mereka cair punyalah. 

Kredit: Pinterest

Sebagai pencinta kucing, penting kita tahu mood dan perangai haiwan kesayangan kita supaya mereka tak hidup dalam keadaan stress. Jangan pernah anggap si bulus anda sebagai haiwan peliharaan semata, tapi anggaplah mereka sebahagian daripada keluarga kecil kita.

Sebab itu ada orang kata, kalau si bulus bahagia, kita sebagai tuan pun turut sama tumpang bahagia. Lagi pula, kucing kan haiwan kesayangan Nabi, banyak pahala buat mereka yang jaga kebajikan kucing ni.