Ayam merupakan satu sumber makanan yang kaya dengan protein dan penting untuk tubuh manusia. Sebab itulah kita sebagai pembeli kena tahu ayam jenis macam mana yang kena kita beli supaya dagingnya kekal berkualiti dan segar.

Ada beberapa tip yang boleh korang amalkan kalau nak beli ayam segar.

1. Warna Kulit 

Sebelum beli, tengok dulu kulit ayam warna apa. Kalau masih putih merah-merah, maknanya ayam tu masih lagi segar. Kalau dah nampak pucat dan ada warna biru, maknanya ayam tu dah diletakkan pengawet dan difrozenkan.

Lagi satu kalau dekat kulit ayam tu nampak macam ada darah banyak, biasanya tu bukanlah ayam segar. Ayam segar tak akan banyak keluarkan air darah.

2. Bau

Ayam segar tak ada bau hanyir atau busuk. Kalau dah hanyir tu maknanya ayam tu dah lama la. Jangan beli. Pergi cari ayam lain. Bau hanyir ni juga yang akan tarik lalat untuk datang hinggap.

3. Fizikal ayam

Ada orang cakap, kaki ayam kalau ke atas maknanya masih segar. Salah tu. Sebenarnya fizikal ayam segar dapat kita tengok dekat kepak dia. Cuba tarik sikit kepak ayam tu. Kalau lepas tu kepak kembali ke posisi asal maknanya dia segar. Kalau nampak layu semacam tu, haaa. Faham faham jelah.

4. Bangun awal pagi

Haaa, ini yang kebanyakan dari orang kita susah nak buat. Nak dapat ayam segar, bangun awal-awal pagi dan pergi ke pasar seawal mungkin. Sebab awal-awal pagi nilah pembekal akan hantar stok-stok ayam dekat penjual. Fresh baru sembelih pun ada.

Kredit: Pasar Tani Pontian

Lepas ni kalau yang baru nak belajar beli ayam sendiri tanpa mak, bolehlah ikut tip dari kami ni. Mudah kan? Kalau orang tanya pun bolehlah berlagak macam pro sikit. Hihi. 

Selamat mencuba!

Kredit gambar utama: Mr Food Mart