Sis nak tanya korang yang penggemar teh, biasanya lepas rendam, apa yang korang buat dengannya? Buang atau simpan untuk kegunaan lain? 

Sebenarnya, masih ramai yang tak tahu banyak sebenarnya fungsi uncang teh selain daripada untuk kecantikan. jadi untuk kali ni sis nak share pasal kebaikan lain uncang teh:

1. Ganti baja/tanah

Untuk dapatkan tanaman yang cantik, korang boleh gunakan uncang teh sebagai ganti kepada baja dan tanah. Caranya tanam je biji benih dalam uncang teh, dan jaga macam biasa. Hasilnya memang gemuk-gemuk tanaman korang.

Kredit: The Rainforest

2. Hilangkan bau busuk peti ais

Kalau korang jenis yang 2 bulan sekali baru nak cuci peti ais, haaa gunakan uncang teh untuk elakkan peti ais korang berbau kepam. Caranya mudah je, letak beberapa uncang teh dalam satu bekas dan biarkan je dalam peti ais tu.

Kalau boleh tiga hari sekali tukar. Paling malas pun seminggu sekali.

3. Hilangkan bau busuk kereta

Kalau korang jenis tak tahan dengan bau pewangi dalam kereta, bolehlah gunakan uncang teh yang dah dikeringkan sebagai ganti pewangi untuk elakkan kereta berbau busuk. Yang penting cuci dulu karang tak pasal semut pula yang datang.

Kredit: Pinterest

4. Elak peralatan dapur berkarat

Jangan tak tahu, uncang teh boleh kilatkan balik peralatan dapur korang yang dah berkarat tu. Sental peralatan dapur yang nak dicuci dengan uncang teh lembap sebelum gosokkan dengan berus lain.

5. Cuci permaidani

Kalau ada anak kecil memang selalulah ada insiden tertumpah air dan sebagainya dekat permaidani. Tak pun yang bela kucing tu, mesti ada masa kucing korang terbabas ke membuang atas permaidani.

Jadi gunakan je uncang teh yang ada tu untuk hilangkan bau yang ada. Caranya taburkan serbuk teh yang kering dan biarkan dalam 15-20 minit sebelum vakum bersih. Dah tak perlu hantar dobi. Jimat dan mudah. Kalau nak guna serbuk teh yang berperisa pun boleh.

Haa, dah sis share ni… Jangan pula korang cakap sis tak bagitahu pulak. Lepas ni kalau minum teh, uncangnya jangan buang sebab macam-macam boleh buat.

Selamat mencuba!