Tak semua daripada kita sukakan daging kambing & rata-rata bagi alasan bau daging kambing ni agak hamis sikit. Jadi bila nak makan tu, dia macam potong stim sikit.

Kalau korang nak tahu, daging kambing ni paling sedap bila dimasak gulai, kari atau pun bakar macam tu je. Betul cara masak, memang jauh lebih sedap dari daging biasa.

Buat korang yang nak cuba rasa daging kambing tapi risau takut-takut daging tu ada bau hamis, ini tips yang boleh korang buat untuk elakkan ia ada.

1. Perap daging

Kalau menu korang daging bakar, korang jangan bakar macam tu je. Perap dulu paling kurang 1 jam dengan lada hitam, bawang putih, bawang merah, garam, serbuk cili dan minyak zaitun. Gabungan kesemua bahan-bahan ni akan tenggelamkan bau hamis kambing tu dan jadikan daging korang lebih sedap dan ada rasa.

Kredit: Resepi Chef

Kalau korang nak buat kari, boleh gaul-gaul dulu sekejap dengan serbuk kari dan sikit garam sebelum daging dimasak.

2. Tepung

Lepas dah basuh bersih, salutkan daging dengan tepung. Biar dalam lebih kurang 20 minit, lepas tu basuh bersih daging kambing tu dan bolehlah masak macam biasa. Bau hamis tu akan diserap dengan tepung yang kita sapu dekat daging tadi.

Kredit: Khairul Hakimin

3. Jus lemon

Kalau korang ada lebihan lemon dalam peti ais, bolehlah lepas salut tepung tadi korang perahkan jus lemon dekat daging dan biarkan paling kurang 20 minit, supaya bau hamis tu betul-betul hilang & digantikan dengan bau segar jus lemon tu.

Kredit: Hipwee

Tak ada lemon? Guna limau kasturi pun okey, cuma jangan pakai limau nipis je sebab limau nipis ni rasa dia lagi tajam kalau nak banding dengan limau kasturi & lemon.

Kalau nak terus letak lemon tanpa tepung pun boleh…

Jadi lepas ni yang tak makan daging kambing sebab bau daging dia hamis, korang boleh cuba cara-cara ni. Selamat mencuba!

Kredit gambar utama: Pak Din