Masalah sinki tersumbat memang leceh. Bukan je ganggu proses nak masak, tapi juga akan sebabkan bau yang tak best. Tengok pun geli bila air bertakung macam tu.

Mungkin kalau rumah landed, korang boleh pam. Tapi untuk rumah flat atau kondo, sebelum pam kena fikir dua tiga kali. Kalau tak, tak memasal banjir rumah orang bawah.

Kredit: Rent Post

Nak elakkan benda tu daripada berlaku, sis ada cara mudah yang mana korang boleh guna je bahan-bahan yang ada dekat dapur.

1. Garam + Baking soda

Biasanya yang sebabkan tersumbat tu berpunca dari sisa minyak. Jadi garam & soda ni memang berkesan untuk hilangkan sisa minyak tadi. Rationya sama. Kalau guna ¼ cawan baking soda, kuantiti garam pun sama.

Nak bagi ada bau fresh masukkan pati lemon yang ada jual dalam bentuk botol tu. Memang wangi je~~

2. Garam

Kredit: Sensible Digs

Kalau tak ada baking soda, boleh je korang guna garam. Tuangkan garam kasar dalam saluran dan biar sekejap sebelum siram dengan air panas. Air panas tau bukan air mendidih. Nanti rosak pula saluran sinki korang.

Tak pun nak mudah, korang boleh terus larutkan garam kasar dalam air panas dan tuangkan ke dalam sinki.

3. Sabun pencuci pinggan

Kalau sabun pencuci pinggan korang memang jenis yang mudah tanggal minyak, haa tuangkan je dalam saluran tu. Biarkan sekejap nanti siramkan dengan air panas. 

Sama je macam garam tadi, korang boleh pilih nak masukkan terus sabun pencuci dalam air atau letak asing-asing.

4. Guna dawai

Kredit: Ali Express

Dekat kedai hardware ke DIY memang ada jual dawai ni. Bila korang masukkan dawai tu dalam sinki korang kena gerakkan dia supaya dawai tu buat kerja hakiskan sisa yang buat tersumbat tadi.

Dah godek-godek dawai tu dalam saluran sinki, korang siramkan dengan air panas supaya sisa tadi tertanggal & bergerak ke saluran longkang.

5. Buka saluran trap

Ini renyah sikit lah. Sebab korang kena bukak bawah tu dan cuci. Tapi cara ni memang puas hati sebab semua yang kotor tu boleh dicuci.

Bila dah siap, pasangkan balik elok-elok dan siram dengan air panas sekali. Barulah memang bersih tip top puas hati.

Kredit: Clearview

Yang penting kalau korang tak nak masalah sinki tersumbat ni jadi, korang kena setiap bulan sekurangnya sekali siram dengan air panas. Supaya sisa tak melekat dan ‘membesar sampai jadi punca tersumbat.

Dah tahu cara, lepas ni mudahlah kan nak buat kerja. Selamat mencuba!

Kredit gambar utama: Detour Plumbing