Pernah tak tertanya-tanya, “kenapalah anak aku ni susah sangat nak dengar kata” atau “kenapalah anak aku ni susah sangat nak mengaku salah”? Sedangkan sebagai mak ayah memang kita dah didik anak tu elok-elok sejak dari dorang kecik lagi.

Kalau nak tahu, sebenarnya ada sedikit kesilapan masa kita membesarkan anak-anak kita ni yang kita sendiri tak sedar.

Kredit: Cheetah

Seorang parenting influencer, Mohd Fhais telah berkongsi satu post yang point utamanya untuk sedarkan mak ayah supaya berhenti tanya anak “siapa yang buat?”

Biasanya soalan ni akan ditanya masa anak-anak datang mengadu sambil menangis. Kita sebagai mak ayah nak pujuk dorang akan tanyalah siapa yang buat dorang menangis untuk tahu punca.

Tapi korang tahu tak, sebab kerap sangat soalan ni ditanya, anak-anak akan jadi blame thrower. Dalam erti kata mudah akan salahkan orang lain.

Kesan dia anak tu akan rasa yang dia je betul dan susah untuk mengaku salah walaupun salah tu memang berpunca dari dia. Dan ini akan bawak kepada masalah seterusnya – anak jadi degil sampai tak boleh nak dinasihati.

Sebab tu dengan anak ni kena hati-hati untuk pilih soalan. Instead of tanya siapa yang buat, mak ayah boleh mula tanya “apa yang jadi” supaya anak-anak ni bercerita tentang apa yang berlaku dan kita pun boleh siasat.

Jadi kalau korang suka tanya anak soalan macam tu, bolehlah mula ubah soalan dari sekarang. 

Selalu teringat pesan mak, anak-anak ni ibarat kain putih. Mak ayahlah yang bertanggungjawab mencorakkannya.

Kredit gambar utama: CBN