Kalau korang jenis yang minum teh atau kopi pastinya berdepan dengan masalah saki baki warna kopi atau teh yang melekat pada cawan. Mungkin korang tak kisah kalau cawan jenis bukan lutsinar, tapi kalau lutsinar yang dari luar boleh nampak macam mana?

Tapi, kalau yang tak nampak pun lalu ke asal angkat cawan nak minum nampak kotor-kotor hitam tu?

Kredit: CDN

Mungkin ada orang cakap ala, rendam je dengan klorok, lepas tu bilas dengan air panas. Settle kerja. Eh, kalau rendam dengan klorok memang BIG NO! Bahaya tau. Silap-silap boleh bawa risiko kesihatan lain nanti.

Ni kami bagi 2 cara selamat untuk dapatkan cawan yang bersih macam baru.

1. Baking soda + cuka

Ambil 1 sudu baking soda dan sedikit pencuci pinggan mangkuk dan masukkan dalam cawan yang kotor tadi. Kalau rasa kotoran tu pekat, tambahkan cuka dalam 2 sudu. Letak air panas, kacau sebati dan biarkan selama beberapa jam.

Kredit: Healthline

Bilas bersih cawan dan hasilnya memang memuaskan. Kalau tak puas hati dengan hasilnya dan nak dapatkan cawan macam cawan betul-betul baru, boleh ulang cara ni beberapa kali.

2. Rendam dalam air panas

Nak cepat, rendam atau boleh rebus cawan terus dalam air panas. Tapi hati-hati sebab ada setengah cawan yang nipis dan boleh pecah kalau suhu terlampau panas.

Jadi langkah selamat, rendam je dengan air panas sampai air jadi sejuk dan lapkan dengan kain bersih.

Kredit: Abang Terlajak Laris

Mudah kan? 

Ingat guna klorok atau produk peluntur memang A BIG NO tau! Bahaya! Guna cara di atas lebih selamat dah mudah. Yang penting pastikan cawan dibilas dengan bersih – bebas bau dari segala bahan yang digunakan.

Selamat mencuba!

Kredit gambar utama: CDN/Unsplash