Selain penjagaan makanan, senaman juga sangat membantu dalam proses menurunkan berat badan.

Nak turunkan berat badan? Selain dari menjaga pemakanan, ada juga senaman atau latihan tertentu yang boleh membantu menurunkan berat dengan meningkatkan pembakaran lemak.  Rutin yang akak senaraikan kat bawah ni adalah senaman berintensiti tinggi serta mampu meningkatkan kadar pembakaran kalori dalam jangka masa yang singkat. 

A picture containing person, bicycle, woman, building

Description automatically generated

1. Interval Training

Ramai pakar mengesyorkan interval training sebagai rutin senaman paling berkesan untuk mengurangkan berat badan. Tapi apa sebenarnya interval training ni? Sebenarnya interval training adalah apa jua rutin senaman yang mampu meningkat serta menurunkan kadar denyutan jantung secara berterusan. Setiap sesi senaman diikuti dengan waktu berehat sebelum korang bermula sekali lagi. 

Rutin yang biasa adalah high-intensity interval training, atau HIIT. Korang boleh juga cuba indoor cycling. Sekarang banyak gim menawarkan kelas indoor cycling secara berkumpulan. Apa yang best pasal cycling ni adalah ia memaksimakan penggunaan otot. Lebih banyak sesuatu senaman itu melibatkan otot, lebih banyak kalori yang dibakar! 

Kalau korang lebih suka treadmill, 20 minit interval training yang melibatkan penggunaan alat ini sangat bermanfaat untuk membakar lemak-lemak yang bersarang dalam badan.

Kalau tak nak guna sebarang alat, 10 minit senaman yang melibatkan lower body bodyweight interval sudah memadai.

A person walking on a sidewalk

Description automatically generated

2. Berlari

Ini yang paling mudah. Korang Cuma perlu kasut yang sesuai untuk berlari. Tetapi, untuk menjadikan berlari sebagai rutin anda membakar kalori, ia perlukan lebih dari sekadar berjogging.  Apa yang korang perlukan adalah berlari sambil mendaki. Jika taman berdekatan rumah korang ada berbukit-bukau, cun lah. Kalau tak, gunakan treadmill. 

A picture containing man, person, sport

Description automatically generated

3. Tabata

Malas pergi gim atau takde masa. Tabata adalah jawapannya. 4 minit interval training berintesiti tinggi adalah sangat mudah. Bila badan dah terbiasa dengan rutin Tabata, korang boleh tambah durasi senaman menjadi 20 minit untuk kesan maksima. 

Pilih 4 rutin seperti lompat tali, squats, mountain climbers, and squat jumps. Lakukan setiap rutin selama 20 saat sebelum ambil 10 saat rehat antara rutin. Ulang 8 kali….nah, korang tak perlu gim untuk bakar lemak! 

A picture containing water, water sport, outdoor, surfing

Description automatically generated

4. Berenang

Tak suka berlari? Pilihlah berenang! Ini antara senaman paling mudah yang memaksimakan penggunaan otot. 

Korang boleh cuba kombinasi ini. Apungkan diri dalam posisis tegak menggunakan kaki dan tangan supaya tidak tenggelam selama yang mungkin. Rehat 2 minit. Mula berenang dengan jarak 100 meter, ulang 10 kali. Korang boleh berehat selama 1 minit antara set. 

Usai semua set, otot anda akan dapat ‘merasa’ keberkesanan rutin ini.

A person walking down a street

Description automatically generated

5. Lompat Tali

Ini rutin yang biasa korang lakukan masa Pendidikan jasmani kan. Mudah dan murah! Apa yang korang perlu buat cuma lompat sehingga kadar degupan jantung meningkat.

Cara paling berkesan adalah:

  • Panaskan badan dengan 3 minit lompat tali
  • Buat 100 lompatan biasa (lompat dengan dua kaki serentak)
  • Tambah lagi 100 lompatan, cuma kali ini lebih cepat.

Oh, jangan buat lompatan ketika korang berkaki ayam. Bahaya! Selalu kenakan kasut sukan yang bersesuaian supaya korang tak cedera.