Pada yang selalu rasa badan ‘berangin’ tu boleh la cuba.

Kalau bab badan berangin ni perempuan memang champion. Sendawa dah, kentut dah, minum air halia pun dah, tapi masih rasa tak selesa? Meh ikut senaman ringkas yang sis shre ni. Simple tapi berkesan untuk relieve body kita dari angin. 

Pertama, korang boleh try pose yoga ni.

Caranya dengan terlentang dan kemudian tarik salah satu lutut ke arah dada dan pegang dengan kedua-dua tangan, tarik lutut perlahan-lahan untuk lebih dekat dan lebih dekat ke arah dada anda, pegang dan ulang dengan kaki lain.

Pergerakan ini boleh membantu melepaskan gas yang tersekat di perut anda supaya mudah untuk dapat dilepaskan. Selain itu, senaman ringkas ini juga boleh menghilangkan sakit belakang di bahagian pinggang.

Kedua, boleh amalkan senaman ringkas ni kat rumah.

  1. First, buat posisi badan macam nie dulu.

   2.  Perlahan-lahan angkat punggung ke atas, tahan kedudukan dan bernafas 10 kali.

   3. Kemudian, angkat kaki kanan lurus ke belakang, ulang sebelah kiri pulak. Rehatkan badan, bernafas 10 kali.

     4. Rehatkan badan, bernafas 10 kali.

     5. Perlahan-lahan angkat kepala tengok hadapan (dagu tompang kat lantai) tahan         kedudukan, bernafas 10 kali. *kedudukan peha tegak macam gambar atas yang pakai seluar hitam. Tonggekkan punggung semampu yang boleh. Bernafas 10 kali.

     6. Lakukan seperti 2 gambar diatas. Tahan kedudukan dan bernafas 10 atau 20 kali.

    7. Rehat dengan tenang selama 5 minit sambil buat senaman kegel.

Disamping melakukan senaman, pemakanan pun kena jaga tau. Jangan main bedal je ikut nafsu. Elok berpada-pada supaya takde masalah kesihatan yang serius datang menjengah. Okey gais, selamat mencuba!