Ikan bilis ni salah satu makanan wajib ada dekat rumah. Malas nak masak yang berat atau nak makan yang ringan-ringan, ikan bilislah yang akan jadi pilihan.

Kalau dulu orang akan jadikan ikan bilis sebagai menu untuk berjimat, tapi lepas harganya mencanak naik pasti kecewa kan kalau ikan bilis yang dibeli tak sepadan dengan rasanya. Korang pernah tak beli ikan bilis, lepas tu tak lama kemudian mulalah dia berbau hapak. Bila goreng pun dah tak sedap.

Haa, nak elakkan benda ni berlaku lagi jom sis share tips nak kenal ikan bilis yang berkualiti supaya setiap sen yang korang laburkan tu berbaloi dengan kesedapannya.

Belang: Nak tahu ikan bilis yang berkualiti tinggi atau tak, boleh tengok pada belang ikan bilis. Kalau warna putih maknanya ia berkualiti dan hitam adalah sebaliknya.

Bau: Sebelum beli tu, hidu hidu la sikit. Ikan bilis baru memang ada bau yang sedap, kalau ikan bilis lama baunya lebih hapak. Memang tak sedaplah. 

Lembut: Kalau dipicit, ikan bilis baru akan mudah terbuka. Kalau liat sangat tu, haa, tahu tahu jelah ye. 

Warna: Perasan tak ikan bilis yang lebih cerah warnanya akan lebih mahal. Kalau yang kusam dan nampak tak menarik tu, harganya lebih murah. Bau pun korang boleh bezakan antara setiap warna tau.

Lepas ni mudah je kan nak pilih ikan bilis yang sedap. Goreng garing bersama cili potong dan bawang, taburkan kicap. Memang sedap gila. Bertambah-tambah nasi dalam pinggan. 

 

Kredit gambar utama: Marina Island Pangkor