Dalam keadaan Malaysia yang diperintahkan untuk kawalan pergerakan bermula esok sehingga 31 Mac, ramai yang berpusu-pusu membeli barang keperluan rumah supaya tidak keluar sesuka hati keluar dan merayau berikutan virus yang sedang menular sekarang.

Ini kali pertama berlaku dalam negara kita, sampaikan Cik Ju takut dengar berita yang disampaikan Perdana Menteri semalam. Rasa seram sejuk, takut, berdebar semua ada. Sebab Cik Ju sangat takut dengan perkara yang panic ni.

Tengok semua orang membeli barang, Cik Ju je masih lagi relax tak beli barang, maklumlah benda macam ni jadi waktu tengah bulan, bukan semua orang boleh beli barang. Tapi perlu lah ada sikit-sikit dalam rumah..

Sekarang ni Econsave pula buat jualan murah panic buying sampai meletakkan harga jualan RM1 untuk seekor ayam. Tak pernah murah sampai macam tu sekali, tapi terkejut Cik Ju dengar harga rendah sampai macam tu sekali!

Tapi macam Cik Ju, ayam yang dijual macam tu, Cik Ju ni peka sikit bab cara sembelih yang betul ke tidak sebab kita orang Islam ada kcara penyembelihan tersendiri yang kita boleh makan, tak boleh suka hati je tahu? Murahm murah jugak tapi benda macam ni tetap kita kena jaga..

Untuk bangsa Cina dan india, inilah peluang uols untuk grab dan penuhkan peti ais dengan ayam ikan sayur telur dan segala benda wajib untuk makan uols sekeluarga.

Gambar : Malaymail

Dalam hal ni Cik Ju tahu, orang yang paling busy sekali adalah kita, golongan mak-mak sebab si bapa bagi duit je, kita yang menguruskan semua barang keperluan.

Pesanan Cik Ju, jangan beli terlalu boros, sentiasalah berjimat cermat sebab bukan hari ni je kita nak beli barang, sebab kita takt ahu bila covid-19 ni akan berakhir.

Sabar jelah..