Cukup tidur tapi eyebags masih jelas? Ini sebabnya

Hi mommies. So, dalam musim perintah kawalan pergerakan ni, Kak Jah yakin mostly mommies semua tidur cukup je kan. Tapi, ada yang mengadu eyebags dan dark circles tu tetap jugaklah memunculkan diri.

Haaa apa sebabnya tu? Meh sini Kak Jah share apa sebabnya ya :

Genetik

Jika lingkaran gelap korang tak pernah hilang walaupun cukup tidur, bermakna ia disebabkan oleh faktor keturunan. Namun jangan risau, ini boleh korang samarkan dengan solekan. Mekap kan aje, settle!

Peningkatan Usia

Usia yang semakin meningkat menyebabkan kehilangan kolagen dan jaringan lemak dalam kulit, seterusnya membuatkan cecair yang terkumpul di bawah mata kelihatan semakin jelas. Ni memang tak boleh nak buat apa lah labu.

Penurunan Berat Badan

Wow siapa sangka ada bad effect jugak ya bila hilang berat badan ni. Bila kita lose weight, secara automatik kita kehilangan volume di wajah dan ini sangat mempengaruhi lingkaran mata. Jika penurunan berat badan terlalu drastik… ia menyebabkan pembuluh darah di bawah mata menonjol dan kulit menjadi lebih tipis hingga membuatkan sekitar mata tampak lebih cekung.

Menggosok Mata

Ingat, kawasan bawah mata adalah bahagian paling nipis di wajah dan jika korang menggosok terlalu kerap, ia boleh menyebabkan keradangan. Akibatnya, bahagian sekitar mata akan bengkak dan boleh menyebabkan lingkaran gelap. Alamak, kena selalu ingat ni sebab Kak Jah suka gosok mata.

Mengambil Makanan Masin Secara Kerap

Makanan yang mengandung banyak garam menyimpan air di dalam tubuh termasuk bawah mata, yang menyebabkan mata kelihatan membengkak. Ini penjelasan mengapa korang bangun pagi dengan mata bengkak kalau makan fast food malam before tu!