Siput sedut ni kalau dah masak, memang tak boleh jadi lauk sebabnya diratah macam tu je. Tapi kalau dah tak pandai cuci, memang kedailah tempat dituju asal rasa nak makan siput sedut.

Bukan apa, kalau tak bersihkan betul-betul lumpur tu nanti habis boleh keracunan tau. Sebab segala dalam kotoran tu boleh buatkan korang sakit sebab kandungan bakteria yang ada.

Jadi hari ni sis nak share sikit cara bersihkan siput sedut yang senang dan diyakini selamat.

  1. Korang masukan siput sedut yang dah dibilas beberapa kali dalam bekas yang berisi hampas kelapa. Air tak payah banyak sangat.
  2. Lepas tu korang gaul rata hampas tu dengan siput sedut dan biarkan semalaman paling lama. Kalau korang nak masak cepat, rendam dalam 2 jam pun dah cukup.
  1. Lepas tu basuh bersih beberapa kali dengan air biasa dan rendamkan pula dengan air garam sekejap supaya semua kotoran yang ada dalam cengkerang akan siput tu muntahkan.
  2. Sebelum masak jangan lupa buang mata dengan hujung cengkerang siput tau.

Bila korang buat ni, korang akan dapat rasa bezanya dengan yang korang makan dekat kedai tu. Lemak manis dia semua ori gila! Paling sis suka buat masak lemak. Kecur beb.

Kredit: Tengku Butang

Selain daripada tip guna hampas kelapa tadi, ada juga yang share dorang guna daun pisang je. 

Kalau korang ada tips basuh siput sedut yang lain, bolehlah share dengan sis dekat ruangan komen FB Sinaran Wanita tau. Sharing is caring kan?

Selamat mencuba!