Memang panik kan bila anak tiba-tiba mengadu yang ada benda asing yang bergerak-gerak dalam telinga/hidung dorang.

Nak pulak budak kecil yang tak tahu nak ekspresikan diri dorang, memang gelabah dibuatnya.

Tapi, mak ayah jangan panik dulu. Bawa bertenang dan ketahui 5 langkah penting yang boleh dilakukan bila anak-anak mengadu macam ni.

1. Jangan panik

Sebelum tenangkan anak, mak ayah kena tenang dulu. Sebab anak-anak kalau tengok mak ayah panik lagilah dorang pun tambah panik.

2. Jangan guna cotton bud

Elakkan guna cotton bud atau pun besi pengorek telinga untuk keluarkan apa yang ada dalam saluran tu. Sebab risiko untuk saluran telinga cedera adalah lebih tinggi sebab serangga tu akan bergerak dan tertolak jauh ke dalam saluran.

3. Baby oil/minyak zaitun

Masa ni baby oil atau minyak zaitun sangat membantu. Titiskan beberapa titis ke dalam telinga untuk lemaskan serangga tu. Kalau dibiarkan serangga tu hidup lagi lama dekat dalam tu, risau lebih banyak komplikasi lain yang berlaku.

4. Guna pengepit 

Mak ayah memang dilarang untuk guna cotton bud atau besi pengorek tapi boleh gunakan pengepit untuk tarik keluar serangga kalau dah nampak serangga tu ada dekat hujung saluran telinga. Kalau serangga tu dekat dalam jangan gunakan pengepit tu tau. 

5. Terus ke hospital

Kalau rasa gelabah sangat, terus je bawa anak tu ke wad kecemasan hospital. Biar pakar yang tolong settlekan. Walaupun dah mati, serangga tu tetap akan boleh sebabkan jangkitan kalau tak dikeluarkan.


Sumber: Dr Luqman Bukhari