Masak nasi agak tricky sikit sebab tak semua orang selera makan nasi yang sama. Ada orang dia suka nasi dia sedang-sedang elok je masak, ada yang suka lembik sikit dan ada jugak yang suka nasi tu keras sikit.

Sebabkan masing-masing ada preference yang berbeza, kadang-kadang rasa risau kena ke tak dengan selera semua orang buatkan nasi yang dimasak tu termentah.

Kredit: Petua Ibu

Ah, sudah! Nak buat apa? Takkan lah nak buang kan?

Jadi untuk elakkan pembaziran, sis ada nak share tips dengan korang macam mana nak buat bila nasi termentah.

  1. Cara paling senang korang tambah je air dalam periuk, kacaukan bagi sekata dan masak semula. Tapi ada yang tak yakin nak tambah berapa banyak sebab karang takut jadi terlembik pulak.
Kredit: WikiHow

Yang risau nasi terlembik sangat tu, korang boleh rujuk article ni untuk keraskan semula: Terlebih Air? Jangan Risau, Ini 2 Cara Mudah Keraskan Semula Nasi Lembik

  1. Biasanya nasi yang mentah ni dekat kawasan atas sebab suhu yang tak cukup untuk masakkan dia. Jadi boleh kaut nasi yang mentah dekat atas tu dan masak semula dengan cara kukus.
Kredit: Yatie Tie
  1. Buat lubang tengah nasi (jangan sampai nampak bawah periuk rice cooker), ambil gelas atau cawan atau apa apa jelah janji tahan panas dan letakkan gelas tadi dekat tengah-tengah tu. Isi air dalam separuh gelas dan masak semula nasi. 
Kredit: Sweet Honey 88

Cara ni agak mudah sebab nasi akan masak cantik je. tak keras tak lembik sebab air yang digunakan untuk masak nasi tadi ada dalam cawan, dan bukannya kita tuang dekat nasi tu.