Korang alami tak tiba-tiba berat badan naik mendadak, lepas tu nak turun tu bukan main susah. Terutamanya dekat kawasan perut. Berkumpul haa lemaknya.

Bukan kata kat korang pun. Sis ni kata kat diri sendiri jugak. Mana tidaknya, pakai baju mesti kena cari yang jenis loose. Kalau tidak part perut tu memang tersekatlah. 

Rupa-rupanya benda ni ada kaitan dengan ketidakseimbangan hormone yang sepatutnya kawal metabolisme dan cara bdan gunakan tenaga. Bila hormone tak seimbang, haa inilah dia punca kepada bertambah atau berkurangnya berat badan.

Sebabkan hormone tak stabil jugaklah lemak-lemak ni berkumpul dekat kawasan tertentu macam perut. Segan kalau orang tanya ‘berapa bulan’ padahal kita ni bukannya mengandung budak tapi mengandungi lemak.

Bila hormone tak stabil, bukan gejala kesihatan fizikal je yang akan boleh korang kena. Tapi juga kesihatan mental tau. Mulalah akan adanya anxiety, depression, kurang konfiden pada diri sendiri dan sebagainya yang melibatkan kesihatan emosi. 

Taktik biasa orang guna ialah hadkan intake kalori dan bersenam dengan gat. Tapi korang tahu tak kalau tak kena cara yang betul, ia lebih memburukkan keadaan.

Nak senang:

1. Ambil diet yang seimbang.

2. Bersenam

3. Pastikan dapat tidur berkualiti.

Jangan hanya bertahan untuk hidup tapi hiduplah dengan bertahan dengan pengamalan cara diet yang betul.

Elakkan ambil kafein, alkohol, natrium, gula yang diproses, racun perosak, daging merah atau produk tenusu secara berlebihan.

Okey gais? Kita mampu ubah gaia hidup kita ke arah yang lebih sihat!

Nak tips untuk reset semula gaia hidup korang, boleh follow BeWellby Shirly dekat IG @bewellbyshirly atau website https://2-bewell.com/ 

 Buat pengetahuan korang, Shirly ni ahli farmasi berdaftar yang dah ada 10 tahun pengalaman dalam bidang farmasi dan specialize dalam nutritional medicine. 

Jadi memang banyak sangat tips tips menarik yang boleh korang belajar. Siap ada resepi makanan diet yang sedap tau!

Kredit imej: BeWellbyShirly