Selalu dengar kan kalau wajah seiras dengan pasangan tu tandanya jodoh kuat. Sampai ada yang cakap kalau nak cari pasangan, carilah yang ada wajah seiras. 

Btw, korang tahu tak kenapa pasangan kita muka nampak seiras? Jom baca perkongsian menarik daripada pakar psikiatri, Dr Rostam tentang fakta ni.

Kajian yang dikeluarkan pada 2011 mendapati yang kita cenderung untuk pilih pasangan yang ada iras muka kita atau iras dengan ibu ayah kita sendiri. Teori assortative mating pula simpulkan yang kita cenderung untuk pilih orang yang ada ciri fizikal & strata sosial yang setara.

Pasangan juga cenderung untuk ada tabiat, bahasa badan dan gaya sama yang menunjukkan ikatan emosi yang selesa dan saling percaya. Sampaikan imun badan pun mula jadi hampir sama! Sebab itulah kalau sorang sakit, seorang lagi pun akan bakal jadi tak sihat.

Pengalaman hidup akan menyebabkan mereka melalui turun naik emosi dan cabaran yang sama. Malah kedutan di muka juga juga boleh berlaku di tempat sama. Ini ditunjukkan dalam kajian Robert Zanjonc yang mana makin tinggi tahap kegembiraan dan kebahagiaan yang dialami 1-1 pasangan, makin lebih iraslah mereka.

Maybe inilah yang orang cakap jodoh panjang kalau ada iras dengan pasangan sebab kalau dah bahagia memang kekal bersamalah kan?

Kredit: Twiter @zaidrostam