Apalah erti perkahwinan tanpa kepercayaan antara pasangan.

Semua perkahwinan akan melalui masa suram. Tak kiralah macammana pun bentuk dugaan yang datang, kalau tak kena gayanya, ada hubungan yang akan karam. Suami dan isteri kena bijak berkomunikasi untuk elak salah faham. Dua-dua kena jaga kepercayaan yang diamanahkan supaya perkahwinan yang dibina dapat kekal bahagia.

Kisah aku ni bukanlah hebat macam drama TV tu. Tapi aku nak ia jadi pengajaran pada pasangan kat luar sana yang ambil ringan soal komunikasi dan persefahaman.

Aku dan suami berkahwin atas dasar cinta. Aku senang dengan cara suami berfikir dan kematangan dia dalam hubungan. Iyalah, jarak usia aku dengan dia 6 tahun, jadi takde masalah untuk untuk aku melihat dia sebagai seorang yang mampu memimpin rumahtangga. 

Masalah aku dengan suami adalah zuriat. Dah masuk 5 tahun berkahwin pun kami masih belum dikurniakan anak. Macam-macam cara dah kami cuba, dari perubatan moden hingga ke tradisional, masih belum membuahkan hasil. Aku faham suami kecewa walaupun dia tak cakap. Apa lagi dengan tekanan dari keluarga dan orang sekeliling. Ramai juga yang bagi cadangan ambil anak angkat, sebab kata orang kalau ambik anak angkat senang nak mengandung. Tapi suami aku tak nak. Dia kata dia redha kalau Allah tak bagi kami zuriat.

Selain dari itu, kami takde masalah besar. Sebab takde anak, kami kerap pergi bercuti. Jadi hubungan kami sangat baik. Apa2 masalah pun kami tak pernah masam muka lama-lama.

Satu hari tu aku cakap kat suami, aku izinkan dia kahwin lain untuk dapatkan zuriat. Masa tu kami baru balik dari jumpa doktor. Memang suami aku takde masalah untuk dapatkan zuriat. Kepayahannya datang dari aku. Aku yang ada masalah untuk mengandung sebab hormon badan aku ni tak stabil. Pada aku, aku tak nak jadi orang yang pentingkan diri sendiri. Sebab sayang suami, aku tak nak rampas kemampuan dia untuk ada zuriat. 

Syarat aku cuma satu, jangan buat benda tak elok belakang aku. Aku dah bagi izin, kalau ada yang berkenan kat hati bawak jumpa aku. 

Aku tahu ada perempuan kat luar sana yang tak percaya kalau aku bagi suami kahwin lain. Eh, korang ingat sikit yer, suami tu milik Allah, bukan kita punya. Kenapa nak menidakkan takdir macam perempuan gila. Bila kau tak terima poligami tu yang buat kau sasau bila laki ko kahwin lain! Hahhaaa…menyimpang pulak aku.

So, berbalik pada izin yang aku beri pada suami. Dia kata tak perlu sebab dia bahagia dengan aku. Dia kata anak bukan masalah. Biarlah apa orang nak kata. Sejuk hati aku dengar. Yelah, bagi izin tak semestinya aku tak terluka.

Setahun lepas tu, aku dan suami tetap macam biasa. Usaha untuk dapat anak masih tak membuahkan hasil. Tapi kerjaya aku dn suami makin bagus. Sampai ada masa tu, berminggu aku dan suami tak jumpa sebab masing-masing kena kerja di kawasan lain.

Sejak tu aku perasan suami ada sedikit perubahan. Bila ada kat rumah, dia macam selalu mengelamun. Nak kata asyik tengok phone je tak juga…cuma sebagai isteri perubahan yang macam ni kita biasa perasan. Aku tak lah pulak syak apa-apa yang buruk. 

Aku beranikan diri untuk tanya kat suami masalah dia. Pasal aku nampak dia macam tak selesa ada kat rumah. Muka dia nampak rungsing dan tak banyak cakap. Risau lah kan.

Mula-mula dia cakap takde apa-apa. Tapi lepas tu dia mintak aku duduk dengar penjelasan dia. Ahhhh…masa tu aku dah cuak dah. Apa pulak la masalah dia ni.

Suami aku beritahu dia dah nikah lain! Dan dia tak tahu macammana nak beritahu aku benda ni pasal isteri baru dia tu tengah tunggu hari nak bersalin. Dia nak kena ada kat sisi isteri baru dia masa bersalin nanti yang kebetulan tarikhnya lebih kurang dengan holiday yang aku dah plan dengan dia. So, itu yang buat dia rungsing.

Aku apa lagi, mengamuk lah. Aku ingatkan dia pada benda yang aku beritahu dia setahun yang lepas. Jangan sorok2 benda macamni dari aku, kalau nak kahwin lain aku bagi izin. Kenapa nak sorok dari aku? Memang aku tak puas hati. Suami pun faham perangai aku, memang salah dialah jolok sarang tebuan. Aku dah bagi izin, kenapa tak bawak perempuan tu jumpa aku dari awal. 

Aku tahu sebagai isteri aku kena terima, tapi yang aku marah sangat pasal suami tipu aku! Kalau aku tahu dari awal takdelah aku mengamuk. Sekarang nasi dah jadi bubur. Aku tak boleh nak hidup dengan orang yang tak hormat aku, apa lagi dia dah calarkan kepercayaan yang aku bagi pada dia. Serius, aku tak marah pun perempuan tu. Pada aku itu jodoh dia. Tapi yang buat aku sakit hati sangat, masa aku bagi kau kahwin lain dulu bukan main lagi lembut gigi dari lidah. Lepas tu ko tipu aku dan sorok-sorok kahwin. Memang sajalah kau menempah maut.

Aku tak tahu macammana kehidupan suami aku dengan isteri baru dia tu. Sejak aku mengamuk haritu aku tak balik rumah dah kecuali masa dia takde. Itu pun untuk angkut kain baju dan barang-barang aku keluar. Aku pindah balik ke rumah mak sementara tunggu penyewa apartment aku pindah keluar.

Memang suami ada pujuk tapi aku dah tak boleh terima dia. Bukan sebab dia ada isteri baru, tapi pasal dia dah hancurkan kepercayaan yang aku bagi pada dia. Aku sekarang dalam proses untuk berpisah. Surat pejabat agama pun dah sampai untuk perbicaraan pertama. 

Tak tahulah apa jadi kat mahkamah nanti.