Asyik terbaring atas katil jer, apa kata kita try cara lain pulak untuk legakan masalah bulanan ni

Datang haid! Pada yang biasa menghadapi masalah senggugut ketika datang haid mesti rasa tertekan setiap kali masa tu tiba. Kalau biasanya kita makan ubat atau hanya berbaring atas katil, apa kata mulai bulan depan kita tackle senggugut dengan cara berbeza. Bersenam! 

Senaman aerobik ialah senaman yang boleh menaikkan kadar denyutan jantung, dan ini satu cara yang terbaik untuk kurangkan sakit senggugut dan rasa tak selesa.

A person on a court

Description automatically generated

Berjalan

Berjalan di keliling kawasan rumah adalah cara paling mudah. Dengan berada di persekitaran luar juga boleh bantu anda melupakan kesakitan yang anda rasa ketika haid. Atau kalau nak cara alternatif, anda boleh berjalan di atas mesin treadmill. Ingat, sekali-sekala anda perlu berikan rehat yang cukup untuk badan anda. Fokus berjalan dan jangan terlalu fikirkan kesakitan yang melanda.

A person riding a bicycle on a road

Description automatically generated

Berbasikal

Ini adalah senaman kardio yang paling bagus untuk melancarkan aliran darah, terutamanya di bahagian atas kaki, bawah abdomen dan bahagian belakang. Sama seperti berjalan, dengan berbasikal anda juga boleh menghirup udara sedar di luar dan dapatkan vitamin D dari cahaya matahari.

A picture containing sky, tennis

Description automatically generated

Menari 

Tarian belly dancing boleh menguatkan abdomen dan otot bahagian belakang badan, sekaligus melegakan senggugut. Apa-apa jenis tarian pun efektif juga sebenarnya. Ada macam-macam jenis senaman yang berasaskan tarian seperti Zumba dan Jazzercise, salsa dan juga hip-hop. Atau paling mudah, pilih jenis lagu kegemaran anda dan terus menari!