Regangan di rumah – bantu tambah tenaga

Ada ke mommies yang rasa badan tu macam letih je walaupun bekerja dari rumah? Hmm mungkin kurang melakukan regangan. Takpe harini Kak Jah share dengan mommies semua teknik regangan yang boleh buat dekat rumah dan yang paling penting buatkan korang lebih bertenaga!

Bridge pose

Regangan ini mampu meregangkan dada, leher, tulang belakang dan pinggul. Ia juga menguatkan otot bahagian belakang, punggung dan urat lutut (hamstring). Melancarkan perjalanan darah seterusnya membantu buatkan korang lebih tenang. Bagus untuk yang sering mengalami serangan anxiety.

The Malasana Pose

Siapa yang selalu yoga tu mungkin familiar dengan pose ni. Membantu meregangkan otot peha, pangkal paha, pergelangan kaki dan torso. Ia menguatkan otot perut serta membantu meningkatkan sistem penghadaman. Regangan ini juga melancarkan perjalanan darah ke bahagian pelvis yang sekaligus meningkatkan tenaga seksual.

The Cat Cow Stretch

Cat Cow? Haha tergelak Kak Jah baca namanya. Pose ni mencantikkan postur tubuh. Ia juga memperbaiki keseimbangan tubuh dan meregangkan serta menguatkan otot tengkuk, tulang belakang, perut dan pinggang.

Planking

Aduh planking ni memang susah nak buat hehe tapi banyak manfaatnya korang, ia memerlukan kekuatan otot abdomen. Lakukan regangan ini secara berskala bermula dengan seminit sehari dan kemudian dua–tiga minit dalam satu masa. Ia menguatkan tubuh, lengan, kaki, membina otot perut, mencantikkan punggung dan meningkatkan fokus bila kerja tu.

Haaa amacam? Rasa macam boleh buat kan? Bagi Kak Jah regangan ni senang nak buat dan kita boleh rasakan kesannya dengan cepat. So apa lagi? Jom buat!