Risau anak dah 2 tahun tapi sangat kecil? Ini makanan untuk ‘gemukkan’ anak

Hi mommies apa khabar? Kak Jah harap semuanya masih okay dan kita semua akan dapat harungi fasa PKP kedua ni dengan mudah. Okay semalam Kak Jah bervideo call dengan kawan lama ni dan anak ketiga dia dulu Kak Jah jumpa kecik je, sekarang dah gemuk! Haaaa Kak Jah pun korek lah rahsia dah.

Katanya, dia bagi anak dia makan 5 jenis makanan ni untuk naikkan sikit badan anak dia tu. Yelah, kalau dah umur 2 tahun tapi masih kurus dan kecil kita mestilah risau betul tak.

Korang ada masalah sama? So ini 5 makanan yang boleh gemukkan anak ya.

Ubi kentang

Ubi kentang ni amat sesuai bagi kanak-kanak umur 2 tahun untuk naikkan badan diorang sebabnya, kentang ni banyak kalori dan gula serta beta karoten. So, boleh gantikan nasi dengan ubi kentang okay?

Kuning telur

Kuning telur memiliki nutrisi dan kalori yang tinggi. Haaa jangan tak tahu, ia juga membantu proses perkembangan otak anak kesayangan korang tu. So, gorenglah telur kuning dan bagi anak-anak makan, mereka mesti suka punyalah!

Pisang dan avokado

Buah pisang dan avokado ni memang dua jenis buah berlemak yang membantu menaikkan berat badan si kecil. Ia banyak lemak sihat tau dan memang confirm-confirm boleh naikkan berat anak korang.

Keju

Huish ini memang favourite kanak-kanak ni, lagi-lagi anak Kak Jah yang kecik sekali tu. Dia boleh makan keju macam tu je uols, buat ratah! Keju ni memiliki nutrisi dan keperluan kalori yang baik dan selamat untuk anak-anak. Selitkan keju dalam roti ke, bubur ke, apa-apa lah asalkan diorang makan keju.

Makanan tinggi protein

Contoh makanan ni adalah macam ayam, ikan dan jugak bijirin. Haaa makanan macam ni budak-budak suka terutamanya ayam. So kalau anak asyik nak makan ayam dan telur tu takpe, biarkan aje sebab mereka boleh tambahkan berat badan yang sihat.

Okay mommies selamat mencuba!