Korang pernah tak buat kuih ikut resepi yang betul, sukatan semua betul dah ni tapi tetap jugak tak jadi. Alamak, kenapa ya?

Haa kalau resepi korang guna tepung beras, silap tepung lah tu. Rupanya, tepung beras ni pun ada jenis tau dan hanya sesuai buat sesetengah masakan je. Hasil perkongsian Puan Wan Jamiah ni sangatlah berguna, meh tengok jenis tepung beras dan kegunaannya.

Tepung beras cap 1 Gajah

A close up of text on a white background

Description automatically generated

Sangat sesuai sebagai tepung adunan macam goreng pisang, keledek, keladi dan jugak gorengan cempedak. Boleh jugak guna untuk buat kerepek macam tumpi dan jugak rempeyek.

Tepung beras cap 3 gajah

A close up of a piece of paper

Description automatically generated

Sesuai untuk buat kuih muih tradisional seperti kuih koci dan kuih apam beras. Tepung cap ni akan memberikan kuih tekstur yang kenyal2 dan berkilat.

Tepung beras cap 5 Gajah

A close up of a piece of paper

Description automatically generated

Haaa yang ni untuk buat laksa tau. Laksa beras tu memang orang buat guna tepung ni, ia memberikan tekstur kental kepada masakan.

Tepung beras cap teratai

A picture containing shirt, diaper, person

Description automatically generated

Yang ni pulak untuk buat laksa, rempeyek dan jugak apam. Kalau nak buat apam, rasa tepungnya akan kurang sikit tapi kalau nak buat kerepek2 tu, haaa memang rangup gila!

Okay so ada momiies yang nak shopping ke kejap lagi? Kak Jah pun nak keluar ni, make sure kita tengok betul2 dan beli tepung yang betul yaaaa.