Nak pilih dapur gas kenalah tepat. Sebab dapur gas ni bukan je akan mudahkan tugasan kita dekat dapur tetapi juga boleh pendekkan urusan penyediaan makanan. Kalau korang tengok dekat pasaran, bermacam-macam harga dari yang mudah sampailah yang mahal boleh cecah ribuan RM.

Tapi sebenarnya dapur gas ni tak penting pun harga dia. Kalau korang pandai dan tahu nak cari dapur yang bagus, tak ada masalah pun untuk korang cuba beli dapur yang murah. Jom sis share 5 tips penting yang perlu korang tahu masa nak pilih dapur gas yang bagus.

1. Tungku

Seeloknya pilih tungku yang diperbuat dari tembaga sebab ianya akan mudah diselenggara dan dibersihkan terutamanya bila tungku tersumbat. Lagipun tungku tembaga tak mudah karat tau. Disebabkan sekarang yang tembaga susah nak jumpa, korang boleh je pilih tungku yang gunakan material tahan karat dan padu.

Saiz dan jumlah lubang tungku pun korang pilihlah yang besar sikit dan ada lubang banyak supaya api lebih banyak dan boleh agihkan haba secara sama rata.

2. Kesesuaian

Pilih dapur kena ikut kesesuaian juga. Kalau korang jarang masak, memadai jelah beli yang ada 2 tungku. Kalau dah berkeluarga, bolehlah cari yang ada 3 tungku untuk cepatkan masa dekat dapur.

Kredit: Carousell

3. Saiz

Pilih saiz dapur ikut ruang dapur yang korang ada. Janganlah dapur kecik je, tapi beli dapur gas yang besar. Udah, nak letak mana nanti? Takkanlah nak masak kat ruang tamu pulak? Tepuk dahi nanti bila mak mentua datang.

4. Material badan dapur gas

Ini penting juga dalam nak pilih dapur gas. Pilih badan yang seeloknya dari stainless steel sebab tak berat dan tahan karat. Mudah nanti kerja korang cuci kawasan dapur sorang-sorang. 

Kredit: Impiana

Boleh je kalau korang nak beli material lain macam kaca, tapi kena ingat dapur kaca ada penjagaan dia yang korang kena ikut kalau tak nak dia meletup.

5. Hos dan regulator

Ini yang paling penting. Pilih hos dan regulator yang dah terbukti selamat. Nak tahu macam mana? Cari yang ada cop SIRIM tu. Sebab barang yang dah ada cop SIRIM ni dah terbukti selamat lepas beberapa ujian pengesahan tau.

Kredit: Pajill Nostra