Air fryer memang semakin dapat tempat dalam kalangan suri rumah sekarang ni. Bukan saja sebab memudahkan, tapi makanan yang disediakan pun jadi sihat sebab tak guna minyak.

Tapi ada beberapa salah yang selalu kita terlepas pandang bila guna air fryer. Kesalahan yang nampak kecil tapi sebenarnya kalau dibiarkan boleh membahayakan.

Jom tengok perkongsian Puan Syahida Nasution tentang apa yang  boleh buat air fryer korang  rosak.

1. Isi terlampau penuh

Ada air fryer yang saiz dia besar. Tapi tak bermakna kita boleh sumbat sampai penuh kat dalam tu. At least biarlah ada ruang udara sikit untuk makanan dimasak. Kalau korang isi penuh-penuh macam mana makanan nak dimasak dengan tekanan udara tu kan?

Bukan tu je, isi terlampau penuh boleh jugak buat korang punya air fryer rosak sebab terpaksa bekerja lebih keras daripada biasa.

Kredit: Amy In The Kitchen

2. Tak panaskan terlebih dahulu

Sama konsep macam oven, baiklah korang panaskan dulu air fryer sebelum masak. Contoh kalau korang nak masak ayam seekor dalam air fryer, masa yang dicadangkan adalah 25 minit. 

Korang masuk terus ayam dan masak dalam 25 minit, maknanya hanya 20 minit je makanan korang dimasak dan ini bermakna ada kemungkinan ada bahagian yang tak dimasak penuh. Kesannya boleh jadi keracunan makanan dan sebagainya.

3. Tak balikkan makanan

Walaupun air dryer ni memudahkan, korang jangan pula ingat bila masuk makanan tu tak perlu balikkan macam yang korang masak guna minyak. Kena juga balik balik kan makanan supaya semua bahagian sama masaknya.

Kredit: Insider

Pernah orang tanya, bagus ke air fryer ni? Dr Hani Mynis dalam bidang Bioprocess Engineering pernah jelaskan kalau ada bajet belilah air fryer, sebabnya ianya sangat memudahkan proses dekat dapur.

Mungkin ada orang kata bahaya guna air fryer sebab boleh jadi punca kanser sebab ada sesetengah makanan yang akan keluarkan toksin bila dimasak dalam suhu panas.

Tapi korang tahu tak yang bagusnya airfryer ni bila dia boleh kawal suhu dan masa yang kita nak. Berbeza dengan masak gunakan dapur gas.