A picture containing building, person, outdoor, phone

Description automatically generated

Rambut berwarna ni memang cantik dan trendy sebab ia membolehkan kita bereksperimen dengan warna rambut yang paling sesuai dengan kita betul tak? Tapi rambut berwarna ni kena ada extra care sikit sebab ia bersifat temporary dan of courselah kita nak bagi dia kekal lama sikit kan sebab proses nak warnakan again and again tu makan masa dan makan duit! So sini SW kongsikan tips macam mana nak jaga rambut uols yang berwarna itu.

– Syampu dan conditioner

A picture containing clothing, person, ground

Description automatically generated

Dua ni memang bahan asas lah uols, kalau rambut tak berwarna pun wajib ya ada dua ni. Okay tapi kalau untuk rambut berwarna, pilih jenis syampu dan conditioner memang untuk rambut berwarna. Alaaa ada banyak sangat dekat pasaran atau boleh beli di salun rambut. Hal ini akan memastikan warna rambut tak mudah pudar walaupun selalu basuh.

– Rinsing vinegar

Selalunya lepas cuci rambut, ia akan menjadikan rambut nampak lebih kusut. So, kalau nak elakkan kusut tu, letakkan rinsing vinegar pada rambut bagi mengembalikan kelembutannya.

– Hair mist

A person in a black dress

Description automatically generated

Hair mist ni selain mewangikan rambut, ia juga membantu rambut menjadi lebih lembut dan mengelakkan frizzy hair. Rambut berwarna senang sangat jadi frizzy sebab tekstur dia kering dan kasar.

– Guna hair oil dan serum

A picture containing woman, person, cellphone

Description automatically generated

Bukan muka je kena letak serum dan oil, rambut pun ya. Salah satu kunci mengekalkan rambut yang sihat dan kuat ialah dengan menggunakan minyak yang sesuai serta menyapu serum pada rambut. Gunakan sekerap yang mungkin untuk kekalkan dan elak rambut menjadi kering okay?

– Hair mask

A person looking at the camera

Description automatically generated

Haa yang ni favourite SW ya sebab ni memang terbukti buat rambut lebih lembut. Kira macam lepas pakai tu terus dapat rasakan rambut jadi so lembut dan wangi. Sekarang dah tak payah pergi ke salon kalau nak pakai hair mask sebab dah banyak dah yang dijual di pasaran. Boleh pilih yang jenis memang untuk rawatan rambut warna okay uols?

So lepas ni kalau dah warnakan rambut jangan risau tentang penjagaannya sebab ia taklah serumit mana, cuma nak atau taknak je.

Selamat mencuba!