Walaupun bau cuka epal atau nama omputihnya Apple Cider Vinegar ni kurang menyenangkan, tapi siapa sangka ia banyak manfaat kesihatan tau.

Haaa meh Kak Jah share khasiatnya. Paling penting, ia sesuai untuk korang yang sedang diet!

Tingkatkan sistem imunisasi

A picture containing woman

Description automatically generated

Merawat masalah kesihatan seperti batuk, selesema dan sakit tekak seperti orang lain. Pengambilan cuka epal yang mengandungi asid amino, kalium dan enzim membantu menguatkan sistem imun dan melegakan keletihan.

Membantu menguruskan badan dan penyerapan nutrisi

A green apple

Description automatically generated

Mengekalkan kesihatan dan berat badan ideal memang mencabar, cuka epal ke dalam diet untuk menjaga berat badan. Satu kajian dalam Journal of Functional Foods pada tahun 2008 membuktikan penambahan satu sudu cuka epal ke dalam pemakanan mampu mengurangkan lemak pada perut selain membantu menyelesaikan masalah kesihatan lain.

Jaga kebersihan mulut

A picture containing person, woman, wearing, girl

Description automatically generated

Walaupun sibuk sepanjang hari, sentiasa untuk alert dengan miliki nafas yang segar dan kesihatan mulut yang baik. Rahsianya, tonik cuka epal yang diambil pada waktu pagi yang terbukti memiliki sifat antikulat yang membantu melawan radang membran mukus.

Menangani masalah senggugut

A picture containing sitting, person, table, sofa

Description automatically generated

Atasi masalah senggugut dengan pengambilan cuka epal dari hari pertama hingga hari terakhir kitaran haid. Ia dipercayai dapat mengawal atur kitaran haid dan memendekkan tempohnya. Kandungan kalsium dan kalium dapat melegakan kekejangan otot yang menyebabkan kesakitan senggugut.

Okay mommies sekalian selamat mencuba!