Dalam minggu depan, mungkin kita dah boleh kembali ke kehidupan biasa. Korang dah ready ke tu nak keluar rumah dalam keadaan mengamalkan norma baharu? 

Bos dah mula panggil masuk ofis, anak-anak pun dah nak masuk sekolah semula. Sektor ekonomi dah banyak yang terbuka, sektor sosial pun dah banyak kelonggaran.

So 2 tahun korang dekat rumah, macam mana? Terasa tak 2020/2021 tu?

Kalau tanya sis, memang terasa tak nak kira dah 2020/2021. Mulakan dengan 2022 dengan usia 2020. Aci je kan? 

Okeylah, sementara nak menanti kena panggil masuk ofis tu, sis nak share sikitlah dalam 2 tahun ni apa yang berlaku. Macam recap la.

First sekali, pasal cabaran kerja online work from home. 

Cabaran wfh memang besar. Terganggu dek persekitaran yang tak kondusif. Bila pusing belakang nampak katil, asal lapar dapur dekat boleh makan. Bila asyik bergerak dalam ruang tu, confirm otak tepu.

Kredit: Forbes

Tak kira lagi kalau ada Netflix. Haha, mau ke laut kerja jadinya. Sebab tulah cabaran wfh ni agak besar. Kena displin betul-betul untuk kekal produktif sepanjag tempoh bekerja. 

Kalau yang dah berkeluarga, cabarannya lain pula. Ada anak-anak yang perlukan perhatian. Sebab masing-masing kena duduk rumah, taska tak dibuka. Mak ayah terpaksa ambil alih peranan yang selama ni diserahkan kepada cikgu tadika.

Sampaikan masa kerja pun terganggu.

Sis tahu ada juga bos yang tengah malam pun ganggu, minta korang reply emel masa tu. Dengan alasan wfh je. Dah macam 24 jam kena standby. Kalau ke ofis, lepas je clock out dah masa peribadi, bukan lagi pada kerja.

Kredit: Economic Times HR World

Bila kena OT wfh, ada majikan yang tak bayar pun. Sebab kata dorang susah nak pantau betul ke korang OT buat kerja. Aduh, pening. Masa ni jugaklah tak boleh nak tambah pendapatan.

Bila stress bertimpa-timpa, tak ada me time. Mulalah kesihatan mental terganggu. Macam data yang pernah dikeluarkan, makin lama berkurung orang dekat rumah ni. Makin ramai yang alami depresi.

Itu memang betul. Burnout is real gais. Jangan main-main. Sebab tu penting korang kena jaga kesihatan mental, bukan sekadar fizikal je.

Bila dah masuk ofis, dapatlah sikit tengok dunia luar. Internet connection pun stabil. Kalau ada kerja yang tak faham boleh tanya ofismate. Bolehlah kongsi kongsi idea dan inspirasi kan?

Dah boleh rentas negeri nanti, bolehlah korang ber-me time. Ambil angin rehatkan diri. Tenangkan fikiran.

Kredit: Straits Times

Tapi jangan lupa, pastikan vaksin korang dah matang 14 hari okeh? Sama-sama kita jaga kita. Moga cepatlah pandemik ni berakhir. Sis dah tak sabar nak hidup normal!

Pengalaman wfh korang macam mana pulak? Share share la dengan sis macam mana korang hadapi 2 tahun wfh ni?

Kredit gambar utama: Forbes