Nak putih? Jangan tersalah pilih krim pemutih wajah!

Wanita Asia memang sangat mendambakan kulit cerah sebab kulit cerah atau putih itu cantik.

Salah satu cara untuk mendapatkan kulit cerah dengan memakai krim pemutih.

Sebab itulah banyak jenama produk perawatan wajah hadir dengan krim pemutih yang menjanjikan perubahan drastik pada kulit wajah. 

Well, krim pemutih itu tidaklah memberi kesan seperti yang orang cakap.

Tapi uols tahu ke cara krim pemutih yang mencerahkan wajah?

Semakin banyak kadar melanin dalam tubuh, maka semakin gelap pula kulit seseorang. Begitu juga sebaliknya.

Melanin melindungi kulit daripada kerosakan akibat daripada radiasi sinar matahari dan meningkatkan reaksi kulit terhadap paparan sinar matahari.

Bintik hitam atau “freckles” yang sering terlihat pada permukaan kulit wajah merupakan tanda dari meningkatnya produksi melanin di area tersebut.

Jumlah melanin pada kulit ditentukan oleh faktor genetik. 

Selain itu terdapat faktor paparan sinar matahari, penggunaan bahan-bahan kimia pada kulit, hormon, dan kerosakan kulit yang juga boleh memicu produksi melanin.

Tidak hanya mencerahkan, krim pemutih juga mampu menghilangkan flek hitam, bekas jerawat, atau bintik-bintik akibat penuaan.

Sebelum membeli krim pemutih wajah, pastikan produk tersebut bebas daripada agen-agen pemutih yang boleh memudaratkan kesihatan. Salah satu bahan yang mesti dielakkan ialah merkuri.

Krim pemutih yang mengandung merkuri boleh membahayakan penggunanya, terutama jika ia digunakan dalam jangka panjang. Merkuri boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dan saraf.

Manakala untuk ibu hamil, ia juga boleh menyebabkan kecacatan dan gangguan perkembangan pada janin.

Satu tip sebelum menggunakan krim pemutih wajah ialah, jangan terus oleskan ke wajah atau bahagian tubuh yang lain secara menyeluruh.

Lakukan ujian alergi terlebih dahulu dengan cara mengambil sedikit krim, lalu sapu ke bahagian lengan. Biarkan selama 24 jam.

Jika ia menimbulkan iritasi, rasa panas, gatal, atau alahan lain, maka lebih baik hentikan penggunaannya. Cara terbaik adalah dengan mendapatkan nasihat daripada pakar kulit sebelum membuat sebarang pembelian.

uols mungkin berminat baca:
5 kebaikan makan jamu di usia muda
Tak mampu beli mask, orang asli Mexico anyam sendiri guna daun