Kalau sebelum ni, sis ada bagitahu korang 5 teknik masak nasi yang perlu semua orang tahu, kali ni sis nak bagi petua cara nak sukat air guna jari untuk masak nasi dan pulut supaya keduanya naik cantik je.

Pertama sekali korang kenalah cuci beras sampai bersih, minimum 3 kali cucian. Teknik cuci beras ni penting supaya nasi yang dimasak tadi akan tahan lama. Kalau korang basuh cincai je kemungkinan besar nasi yang korang masak pagi, petang dah boleh basi.

Lepas dah cuci beras, ratakan beras dalam periuk dan celupkan jari telunjuk ke dalam periuk nasi korang yang dah diisi beras dan air bersih.

Pastikan hujung jari korang atas permukaan beras dan paras air sama dengan garisan ruas pertama jari.

ATAU

Pastikan jari korang dekat lantai periuk dan sukat tinggi beras yang ada dan ketinggian air boleh sama dengan ketinggian beras (kalau korang suka nasi lembik) atau pun boleh rendahkan sikit (kalau korang suka nasi ada tekstur).

Untuk pulut pulak, air dia mestilah sikit lagi daripada air yang masak beras tu. Sebab fungsi air untuk pulut sekadar nak melembabkan je. Lagipun sebelum masak pulut kan biasanya kita rendam dulu supaya pulut jadi lebih lembut dan cepat nak dimasak. 

Nak senang, sis sertakan terus gambar ehsan daripada komik ni supaya korang faham.

Kalau korang nak tahu, orang Asia je banyak sukat air nasi guna jari. Orang Barat kalau dorang masak nasi biasanya akan ikut sukatan cawan.

Macam mana nak sukat air beras guna cawan? Meh baca kat artikel ni: 5 Teknik Masak Nasi Yang Perlu Semua Orang Tahu