Kayu manis merupakan bahan paling penting untuk naikkan aroma masakan. Tumis dengan bahan sekawan yang lain, memang ngam sangat baunya.

Tapi ramai tak tahu yang kayu manis ni ada 2 jenis: kayu manis Cassia dengan kayu manis Ceylon.

Kredit: Pure and Plant Based

Kalau yang tahu pasal jenis kayu manis ni biasanya gelarkan yang Ceylon tu kayu manis asli dan Cassia pulak kayu manis palsu.

Ceylon ni tekstur dia lebih halus dan mudah rapuh. Bau dia pun lembut dan  wangi kalau nak dibandingkan dengan kayu manis Cassia. Tapi harga dia lebih mahal sebab kadar coumarin yang sangat rendah. Nak pakai banyak pun tak perlu risau pasal toksik.

Kredit: The News Minute

Cassia pulak, rasa dia lebih keras dan biasanya tekstur dia lebih tebal sebab lapisan kulit kayu yang digunakan. Cassia ni kena ada had gunakan dia, sebab kandungan coumarin dia tinggi sampai boleh capai 4-8%. Bila guna berlebihan, boleh rosakkan hati.

Nak kenal Cassia ni senang, harga dia lebih murah dan bau dia pun lebih kuat dengan warna coklat kemerahan berbeza dengan kayu manis Ceylon yang warna dia lebih ke arah coklat muda.

Kredit: WSJ

Jadi lepas ni kita lebih hati-hati la eh dalam memilih kayu manis. Bukan apa risau karang tersalah guna (terletak banyak) tak pasal-pasal bawa mudarat dekat tubuh.